Taloudelliset vaikeudet

Näistä asioista harvoin kukaan haluaa puhua. Tunnetaan häpeää, surua, voimattomuutta.
Niin sen ei tarvitse olla. Väliaikainen tila. Taloudellinen tuska, katastrofi, on aina vain väliaikainen tila. Joskus pidempi, joskus lyhyempi, mutta siltikin vain yksi osa-alue ihmisen elämässä.
Oikeastaan olen loputtoman kyllästynyt lukemaan tai kuuntelemaan neuvoja ihmisiltä, joilla ei oikeastaan ole koskaan ollut mitään suuria hankaluuksia taloudellisesti. Ei valvottuja öitä, ei sumussa kuljettuja päiviä, ei polvillaan itkettyjä hetkiä. En minä heihin usko. En usko heidän edes pystyvän siihen henkiseen suoritukseen oikeassa hädässä ja todellisuudessa.
Tälle osa-alueelle on toisenlaiset asiantuntijat ja sankarit.

Mitä sitten jos se tila on syntynyt oman tekemisen kautta, omien valintojen kautta? Mitä sitten jos se on aiheutunut muista olosuhteista? Olen lukenut ja kuullut monien ns. tunnollisten ja kunnollisten osoittavan sormella tätä joukkoa, mutta mielestäni se on tietynlaista keskenkasvuisuutta ja epävarmuutta enkä siksi halua heihin käyttää tässä energiaa enempää.
Tarkoitus on rohkaista juuri sinua, joka nyt painit taloudellisten ongelmien keskellä.

Ensisijaisen tärkeää on pitää huolta omasta jaksamisestaan. Siirrä ne rahahuolet sivuun ja kuuntele itseäsi. Hanki tietoa, opi uutta ja ennenkaikkea säilytä itsearvostuksesi. Keskity uskomaan muutokseen, mahdollisuuteen, ymmärrä oikeutesi hyvään elämään kaikesta huolimatta. Itke ja huuda silloin, kun siltä tuntuu, mutta palaa takaisin. Säilytä toivo ja voima mennä eteenpäin. Tee asiat sinulle sopivalla tavalla, tavalla jossa koet onnistumista ja hyvää mieltä.

Kyllä minä tiedän mitä se on, kun romuttaa itsensä omissa silmissään ja jokainen ulkoapäin tuleva pienikin isku osuu mielettömällä voimalla alavatsaan ja polvitaipeisiin. Olen noussut siitä joka kerta.
Olen oppinut ohittamaan katseita, joita en tarvitse elämääni ja jopa ihmisiä. Sen sijaan suurimman kannustuksen, tuen ja rohkaisun olen saanut kovalla työllä elämässään menestyneiltä ja joskus siinä epäonnistuneilta. Mitä avoimemmin olen puhunut tilanteestani, sitä enemmän olen saanut voimaa ja sinnikkyyttä löytää keinoja kerta toisensa jälkeen saada nenä veden pinnalle.

Olen tänä päivänä niin vahva, niin rautainen henkisesti etten usko minkään ulkopuolisen voivan minuun enää vaikuttaa. Oikeastaan enempää en voi edes romahtaa mitä olen elämässäni jo romahtanut. Taistelutahtoa minussa on loputtomiin.
Minulla on aina ollut töitä, mielenkiintoisia töitä, joskus olen astunut suoraa sanottuna paskaan ja matto on vedetty alta, mutta olen nopea nousemaan. Viha on hauska voimavara, kun sen valjastaa oikein. Minä valjastin sen vapaudeksi. Ja mitä se tarkoittaa? Mieti mitä haluat tehdä, millä tavoin sinä haluat työskennellä (työstä me saamme rahaa noustessamme suosta), mitkä ovat sinun ehdot?
Ota itsellesi aikaa miettiä ja aloita uudelleenrakentaminen askel kerrallaan sinulle ja sinun tilanteeseesi luontevasti sopivalla tavalla.

Taloudelliset vaikeudet ruokkivat monesti luovuutta ja mitä enemmän haet tietoa, mitä enemmän teet asioita, joista nautit, sitä varmemmin tilanteesi paranee. Ennen kaikkea ole nöyrä, mutta älä nöyristele ketään. Kovista vaikeuksista selvinneet ihmiset ovat suunnannäyttäjiä ja usein meidän lähellä on ihmisiä, jotka voivat auttaa tavalla tai toisella. Sanon sinulle kuitenkin vanhan viisauden: vain 10% pyytämättä saaduista neuvoista on kuuntelemisen arvoisia. Loput 90% voit unohtaa.
Sinä osaat ja selviät kyllä. Niin on tarkoitettu.




Kommentit

Suositut tekstit