Myyntityö

Tätä aihetta olisi voinut lähteä käsittelemään monelta eri kantilta, mutta myyntityö on myyntityö.
Ajattelen asioita tässä enemmän käytännön tasolla. Mikä se sitten on sen niin sanotun hyvän myyjän profiili? No, sitä meistä ei voi kukaan tietää. Ihmiset ostavat tunteella ja oman senhetkisen energiatason sekä mielentilan perusteella. Mielentilaan ehkä hieman voimme olla vaikuttamassa, siksi pidän niistä ärripurreista enemmän kuin neutraaleista.

Karmeinta ehkä koskaan on lukea työpaikkailmoituksia, joissa haetaan nälkäistä myyjää, huippumyyjää, superhypermyyjää = emme hae pitkäaikaista myyjää, panostamme vaihtuvuuteen. Tai vaihtiehtoisesti ilmoituksia, joissa provisiopalkkalaiselle ladellaan enemmän vaatimuksia kuin pääministerille virkaansa. Se laittaa heti hälytyskellot soimaan. 

Kyllä, olen tehnyt myyntityötä, en koe olevani siinä mitenkään erityisen hyvä tai ainakaan tasainen. Joko myyn tai en myy. Asiakkaan luona en yleensä myy yhtään mitään. Annan hänen päättää onko hän ostaja vai ei. Lisäksi minun myyntimotivaatioon vaikuttaa paljon myös se mitä itselläni on taustalla: luottamus ja arvostus näkyy suoraa työtehossa, kuten muissakin töissä ja myyjän pitäisikin voida vastata aina suoraa johdolle eli ei niitä monen portaan välikäsiä...

Niin, ennemminkin työssä kiehtoo sen psykologia, kaikki se mitä ei voi ennakoida ja ennenkaikkea kohtaamiset. Itse olen pyrkinyt viemään mukanani aina hyvää tuulta ja jotain aitoa -minä kun en osaa kauhean hyvin ihmissuhdepelejä. Olen minä kiertänyt näiden elämänsä myyntiä tehneiden kanssa erilaisissa paikoissa ja joskus ihaillen ja toisinaan myötähäpeää tuntien sympatiat asiakkaan puolella, joten myyntityössä ei kannata koskaan tuntea etteikö olisi riittävän hyvä. Aina on hyvä, kun tekee asiat omalla tavallaan. Laitan itseni likoon joskus hyvinkin raakileena, mutta olen siinä joka tapauksessa asiakasta varten. Täynnä intoa etsiä ja hakea tarvittaessa lisää tietoa. Rohkeudesta myyntityössä on apua, jopa enemmän kuin varsinaisesta ekstrovertin profiilista.

Joukkoon tosin mahtuu aina niitä hyökkääviä ja epäystävällisiä asiakkaita, joille on parempi vain hymyillä ja ymmärtää se, etteivät kaikki ymmärtä niissä tilanteissa edustavansa sekä itseään, että kyseistä yritystä tai laitosta.
Kestämistä on siinäkin, että asiakaskohteissa on aina niitä henkilöitä, joille myyjän läsnäolo on jotenkin rasite...älä lannistu, he eivät yleensä päätä ostoista eli positiivisuus edellä tulta päin! 

Suurimmaksi osaksi myyntityö on opettavaa, palkitsevaa, vapaata ja todellinen tilaisuus luoda omalla persoonalla parasta mahdollista palvelua sekä nähdä mitä mielenkiintoisempia yrityksiä, työyhteisöjä.

Kommentit

Suositut tekstit